zaterdag 1 maart 2014

Recensie Kaas, Door Willem Elsschot

Het was niet het idee van Willem Elsschot om kaas te schrijven. Willem Elsschot schreef het boek op aandringen van een goede vriend. Het boek is voor het eerst  gepubliceerd in 1933. Als je de voorkant van het boek ziet verwacht je niet dat je een leuk boek gaat lezen, maar als je de achterkant van het boek leest wordt je wel nieuwsgierig.

Deze roman wordt vaak ook wel een briefroman genoemd. Dit komt doordat de hoofdpersoon (Frans Laarmans) zich zo nu en dan tot de lezer richt, zodat het lijkt dat dit in plaats van een roman een briefroman is. Dit viel niet erg op tijdens het lezen door de spanning. Willem Elsschot laat hier zien dat je op een normale dag toch spannende dingen kunt beleven.

Het boek Kaas neemt ook veel verrassende wendingen. Ik dacht persoonlijk dat Frans helemaal binnen was en veel geld ging verdienen met de kaashandel. Dat Frans uit het niets stopt met de kaashandel kwam heel onverwachts. Dit was niet te voorspellen en dat zijn de verdienste van Willem Elsschot.

Het boek is af en toe wel moeilijk te volgen, doordat  het verhaal in het oud- Nederlands is geschreven. Het boek is ook 70 jaar geleden geschreven dus daarop kan je het boek niet gaan afrekenen.  Het valt niet veel op, omdat Kaas een grappig onderwerp is. Het is ook niet een alledaags onderwerp  is. Ik vind daarom Kaas een uniek boek, want ik ken geen ander boek die over de kaashandel gaat en daarom is het ook grappig.

Een  nadeel van het boek vindt ik persoonlijk het begin. Het begin is heel gedetailleerd verteld wat verder niets met het boek te maken heeft. Maar omdat die eerste 2 hoofdstukken verder niets met het verhaal te maken hebben. Daarom vindt ik dat jammer dat Willem Elsschot daar het verhaal mee begon. Het verhaal had beter kunnen beginnen met de ontmoeting tussen de hoofdpersoon (Frans Laarmans) en Meneer Schoonbeke, want daar gaat een groot van het verhaal over.

Wat ik een ander  nadeel van het boek vond is dat het verhaal maar uit één perspectief bekeken wordt. Dat is die van Frans Laarmans. Je weet alleen hoe hij zich voelt en waar hij over denkt. Je had het boek nog echter kunnen maken als je andere perspectieven van de andere personen  had verwerkt in het boek. Dan had je het verhaal nog levender gemaakt, want dan weet je niet alleen hoe Frans Laarmans zich voelt maar bijv. ook meneer Schoonbeke. Daar gaat het verhaal namelijk ook veel over. Dan had je het verhaal echt uit 2 verschillende perspectieven gelezen. Dan had je echt met 1 van de 2 personages kunnen meeleven en nu kon je je alleen in de situatie van Frans Laarmans inleven. 

Om tot een conclusie te komen vond ik dit een heel leuk en vooral grappig boek. Dit boek is weer is wat anders ten opzichte van de andere boeken die ik gelezen heb. Willem Elsschot had naar mijn mening de eerste 2 hoofdstukken niet in het boek hoeven te verwerken. Verder vind ik ook dat het verhaal beter uit 2 verschillende  perspectieven had kunnen worden verteld. Namelijk die van Frans Laarmans en meneer Schoonbeke. Voor de rest vind ik dit een heel leuk boek. Dit is dus echt een aanrader voor andere mensen die een leuk en niet alledaags boek willen lezen.

2 gezaghebbende recensies

1) http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/schrijver/elsschot-willem 

2) http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2801479/2002/09/03/Elsschots-Kaas-bl-iacute-jft-de-zakenman-voeden.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten